převod RGB do CMYKU se zachováním barvy

Máte téma nebo dotaz, který nevíte, kam zařadit? Vložte jej do této sekce a my pro něj najdeme správné zařazení a snad i odpověď.

Moderátoři: MichalM.Mac, zmiy, dandas, Macforum_Admin, Schumi, Hallfdann

Odpovědět
sallvator
Příspěvky: 1030
Registrován: 28 úno 2013 17:29

převod RGB do CMYKU se zachováním barvy

Příspěvek od sallvator » 06 srp 2014 20:46

Ahoj, forum je plne krativcu a grafiku proto hledám pomoc zde

potřeboval bych poradit, dělal jsem nahodou známemu billboard, 5x2m, neumim moc v ILL tak sme ho dělal v PSku v rastru v meřítku 1:1, do tisku by chteli billboard v křivkách a ve CMYKU

křivky maj smulu ale to snad zvladnou kvalita je dostatečná, ale barvy jsou problem, PS nativne dělá v RGB, když přepnu režim do cmyku barvy sou stejne ale když obraz uložím do PDF jsou barvy jiné (vybledlé)

jak mam v PSKU uložit grafiku dělanou v RGB do CMKYU pro tisk aby se zachovaly barvy prosím ?

Uživatelský avatar
Lukas Valenta
Příspěvky: 414
Registrován: 01 led 2013 01:44
Kontaktovat uživatele:

Re: převod RGB do CMYKU se zachováním barvy

Příspěvek od Lukas Valenta » 07 srp 2014 07:36

Ahoj,
nevyznám se v tom, ale z wikipedie: http://cs.wikipedia.org/wiki/CMYK

Před tiskem RGB obrázku je tedy nutné ho převést do barevného prostoru (režimu) CMYK. O tento proces se stará buď ovladač tiskárny, v profesionálním tisku pak tzv. RIP (Raster Image Processor). Ovšem jako není dokonalý model RGB, ani CMYK nepokrývá celou část barevného spektra, určitou část barevného spektra tedy zařízení pracující ve CMYKu není schopno zobrazit.

Tisk doplňkových barev (sytá červená, sytá zelená a sytá modrá) je většinou nemožný. Je to způsobeno zejména právě tím, že monitor přímo vyzařuje světlo, kdežto výtisk světlo odráží. Díky vnímání barev v kontextu však není toto omezení ve výsledku obvykle patrné.

Jelikož jsou barevné prostory RGB a CMYK závislé na zařízení, není jednoduché určit obecnou konverzi, která by mezi nimi umožňovala převody. Konverze jsou vesměs dány správou barevných systémů, jež využívají barevné profily. Přesto však nemůže být konverze zcela přesná, poněvadž jsou zde patrny velmi odlišné gamuty.

Jelikož jsou barevné prostory RGB a CMYK závislé na zařízení, není jednoduché určit obecnou konverzi, která by mezi nimi umožňovala převody. Konverze jsou vesměs dány správou barevných systémů, jež využívají barevné profily. Přesto však nemůže být konverze zcela přesná, poněvadž jsou zde patrny velmi odlišné gamuty.
iPhone 5 64GB černý - iOS 8
iPad Mini s retina displejem 64GB cellular bílý - ios 8
iMac 21.5" 2012 i5 4x2.9Ghz, Fusion drive, 8GB RAM - 10.9.3/10.10
Píšu si svůj blog o podnikání a využívání Apple produktů.

Uživatelský avatar
ra3662
Příspěvky: 4643
Registrován: 14 srp 2012 10:25
Bydliště: Ostrava

Re: převod RGB do CMYKU se zachováním barvy

Příspěvek od ra3662 » 07 srp 2014 07:56

Zaráží mě měřítko 1:1? Toto opravdu chtěli?
Jinak nejednoduchší varianty:
- dodat ji jiný formát než pdf
- uložit do eps (CMYK) a přes distiler udělat pdf, v distileru zadat barvy ponechat deze změn, popř. je i možnost RGB pokud ti ji odsouhlasí zhotovitel bilboardu

Toto je nouzový postup, jelikož už máš vše hotovo.

rudo.ba
Příspěvky: 138
Registrován: 10 srp 2012 12:04

Re: převod RGB do CMYKU se zachováním barvy

Příspěvek od rudo.ba » 09 srp 2014 21:41

Ideálne sú (ak sa dá) vektorové podklady (ostré vykreslenie log a textov, menšie súbory) vo farbách CMYK (cmyk - ktorým sa tlačí - má menší gamut ako obrazovkový rgb, takže pri prevode vždy dôjde k menším alebo väčším zmenám vo vzhľade farieb - preto tlačiareň požaduje dodať cmyk-ové dáta - aby zadávateľ videl čo dodal a nebol prekvapený že na výtlačku dostal niečo iné a neobviňoval z toho tlačiareň).

Mimo ideálneho stavu určite prijmú aj bitmapový podklad billboardu.

Čo si presne predstavuješ pod pojmom „křivky maj smulu ale to snad zvladnou kvalita je dostatečná“? Pre billboard 5x2 metre potrebuješ minimálne 30 ppi pri mierke 1:1, resp. 300 ppi pri mierke 1:10 (čo sú totožné súbory len s jedným rozdielnym číslom v hlavičke - ale treba im dať vedieť v akej mierke je dodaný podklad) - ak bude umiestnený niekde popri ceste a nebudú sa naň ľudia dívať z blízka. Ak máš dostatok dát (obrázkov v dostatočnom rozíšení), použi radšej viac (stačí do 60 ppi pri 1:1, resp. 300 ppi pri 1:5, resp. 600 ppi pri 1:10), najmä ak bude billboard umiestnený v bližšom dosahu k chodcom.

Keďže sa jedná o rastrový obrázok, nemusíš z neho za každú cenu vyrábať PDF. Najlepšie uložiť ako TIF (so zlúčením vrstiev a bezstratovou lzw kompresiou, bude mať 20 až 80 MB, podľa rozlíšenia a obsahu). Prípadne aj PDF, aj keď to bude len rovnaká bitmapa obalená pdf obálkou, ak na tom trvajú (pri ukladaní do PDF pozor na nastavenie kompresie, aby nedošlo k prerastrovaniu na nižšie rozlíšenie pri spracovaní v menšej mierke napr. 1:10, viď nižšie).

K prevodu RGB -> CMYK. Dôležité je mať správne nastavenú správu farieb a ideálne skalibrovaný monitor. Ak digitálna tlačiareň kam to zadávaš nepožaduje konkrétny farebný profil, použi (v našich zemepisných šírkach) Coated Fogra39 (alebo 27, niektoré tlačiarne uvádzajú že chcú isocoated_v2_eci.icc, čo by vo výsledku malo byť to isté) - viď priložený screenshot nastavenia správy farieb v PS (predpokladám že ako RGB používaš sRGB, ak nie, tak si tam nastav čo používaš, v novších verziách PS použi nastavenie „Univerzálni evropské 3“).

Keďže už máš podklad vyrobený ako raster v RGB (sRGB alebo Adobe RGB ak pracuješ s takýmito obrázkami), neriešme teraz že by bolo lepšie od začiatku ho vyrábať v CMYKu (alebo mať aspoň zapnuté nastavenie kontrolného náhľadu (pracuješ v RGB, ale Photoshop simuluje zobrazenie v nastavenom cmykovom profile). Predpokladám správne nastavenie správy farieb podľa predošlého odstavca. Preveď obrázok do CMYKu so zachovaním vrstiev. Následne prípadne dolaď niektoré farby ak sa previedli výrazne inak. Ak tam máš nejaké čierne texty a plochy, manuálne im nastav cmyk zloženie 60-60-60-100 (výsledkom bude sýtejšia čierna na výtlačku billboardu). Ak si s výsledkom spokojný, zlúč obrázok do jednej vrstvy a ulož ako TIF (s lzw kompresiou) alebo PDF (nastav štandard PDF/X-1a:2001, ak robíš v inej mierke ako 1:1, uprav v časti „Komprese“ prevzorkovanie namiesto predvolených 300 ppi na aktuálne rozlíšenie tvojho obrázku, aby ho nezmenšil ale zachoval - pdf nevie že sa to bude zväčšovať lebo je robený v menšej mierke a úmyselne má vyššie rozlíšenie). Môžeš pri ukladaní TIFu zakliknúť nech sa uloží aj farebný profil (niektoré digitálne tlačiarne vyžadujú podklady bez profilu, takže ak vyslovene nechcú, tak ho nepridávaj - ak nespomínajú, tak by som ho radšej pridal).

„když přepnu režim do cmyku barvy sou stejne ale když obraz uložím do PDF jsou barvy jiné (vybledlé)“
- rozhodená správa farieb. Robí to napríklad preto, že obrázok prevedieš zo sRGB do Coated Fogra39 CMYKu a uložíš do PDF/TIF bez uvedenia profilu. Výsledok následne zobrazíš v prehliadači s iným predvoleným profilom (sa použije pre zobrazenie dokumentov bez uloženého profilu), napríklad „US Web Coated (SWOP)“. Samozrejme že sa rovnaké dáta zobrazia inak ako si videl vo Photoshope. Preto je žiadúce so súbormi ukladať aj ich farebné profily a súčasne mať v aplikáciach synchronizovanú správu farieb. Ak dokument (pdf, tif, jpg) má v sebe uložený profil a prehliadač podporuje profily, musíš v ňom vidieť rovnaké farby ako si videl vo Photoshope (minimálne keď ich prezeráš na rovnakom monitore...). Ak zobrazuješ dokumenty bez uložených profilov, maj pod kontrolou čo je v danom prehliadači nastavené ako predvolený profil. PDF v štandarde X-1a neobsahuje profily, resp. pri dodaní TIFu bez profilu, zadávateľ a spracovateľ musia mať jasno že bol použitý požadovaný profil (neriešia profily, pričom ticho alebo nahlas predpokladajú že bol použitý Fogra39 resp. jeho predchodcovia 27 resp. isocoated_v2 - teda u nás v Európe. Pozor, platí len pre tlač na natieraný papier a digitálnu tlač štandardizovanú pre simuláciu ofsetu, pri ofsete a nenatieranom papieri treba použiť iný profil).

Eventuálne je možnosť dostať z Photoshopu aj podklady s vektorovými textami - uložením do formátu Photoshop EPS so zakliknutím voľby zachovať vektorové dáta (samozrejme predtým nezlučovať do jednej vrstvy) a takéto eps prehnať cez Distiller do PDF (opäť použitím nastavenia PDF/X-1a). Toto však nemusí vždy dopadnúť dobre a môžu s takýmto PDF nastať problémy pri ďalšom spracovaní, radšej opatrne. Rastrovaný podklad nie je ideálny, ale ak má dostatočné rozlíšenie tak mimo použitého nevhodného profilu pri prevode farieb nemá ako zblbnúť (napríklad rozhodením písiem).
Přílohy
nastaveni_barev.jpg

sallvator
Příspěvky: 1030
Registrován: 28 úno 2013 17:29

Re: převod RGB do CMYKU se zachováním barvy

Příspěvek od sallvator » 03 zář 2014 14:24

řesím ted další problemy

dělám vše v Photoshopu protže ho umím používat a asi by byl lepší illustrator na vše co dělám ale hold stím neumím skoro nic,
v PS se snažím co nejmene toho "rasterizovat" a obrazky používám ve velke kvalitě...

no k problemum

1. ořezy - dělám ted i nake letáky, a plakáty a v tisku po mě chtěj ořezove značky a stím spojený i přesah, jak to nak snadno resit když dělám grafiku v Photoshopu ?

chci co nejmene využívat illustrator ale ted to dělám tak že to hold s PSD jeste otvírám v illutratoru a tma dělám přesahy a ořezy při ukládání, ale občas mi ten ill otevře PSD tka že všechny vrstvy zaznamena pojednom a dobre se stím dělá a někdy mi to otevře jako jeden obrazek a nemužu už nic moc upravit

2. ten cmyk a RGB jsem nak vyresil a ted už proste davam bacha při zacatku prace aby sme vybral CMYK nebo RGB podle toho kam to pak pude, jedine co me jeste stve, Nahled v OSX mi zobrazuej nak divné barvy (vybledle) ale kdyz to otevřu v PS, ILL, nebo Adobe readeru tka sou barvy OK i tisk je OK ale potřeboval bych to vidět v dobrejch barvách i v náhledu, grafika s PS/ILL od jineho grafika se mi zobrazuje dobře

Uživatelský avatar
mikijoy
Příspěvky: 208
Registrován: 27 zář 2012 07:47

Re: převod RGB do CMYKU se zachováním barvy

Příspěvek od mikijoy » 03 zář 2014 14:52

Ad 1) Tady jsou dve moznosti nastaveni orezovych znacek a presahu ve Photoshopu (kdyz uz je tedy bitmapovy podklad):
http://haizdesign.com/photoshop/add-cro ... photoshop/
http://www.digipedia.cz/index.php/artic ... -photoshop

Ad 2) Nahled v OS X vicemene ignoruju. Bude to zrejme souviset s profily (viz prispevek vyse), protoze pri ulozeni z Illustratoru je PDF "vyblite", pri exportu z InDesignu vypada korektne. Ale tady at poradi nekdo zkusenejsi, sprava barev je pro me porad docela komplikovana zalezitost.
... even the very wise cannot see all ends

sallvator
Příspěvky: 1030
Registrován: 28 úno 2013 17:29

Re: převod RGB do CMYKU se zachováním barvy

Příspěvek od sallvator » 18 zář 2014 12:33

takže nebudu zakladat nový topic, ale zeptam se tu

mam ty barvy už nak uplně rozhazene i v PS, a ted nemužu dostat zaboha ven soubor s barvama tak jak je vidim v PS, jedine jak dostanu obrazek se stejnejma barvama je kdyz to uložim jako PSD, otevru v ILL a uložim jako PNG...

v PS i když dam export do JPEG tka sou barvy vybledle ve vsech prohlížeěích ne jen v nahledu v OSX

sem v tom uplne stracenej, da se nak zjistiti v jakem profilu je soubor dělanej nebo na to ma vliv nake globalni nastavení ?

díky

Odpovědět